måndag, juni 30, 2008

Ät upp nu lilla vän säger mamma!

Minns ni hur fixerad mamma var vid att få en att äta...
eller alltså hur mammor alltid säger

- Ta lite till!

- Ät upp all mat så blir du stor och stark!

-Det är inte alla barn som får mat varje dag!

" -Ät så blir du stor och stark och får gå i folkets park, blir du liten och klen får du gå med i Frälsningsarmen"

-Äta bör man annars dör man..



Ja ni har hört det förut...tjat tjat..
Men jag vet varför!!
Nu när jag själv är mamma så vet jag.

Iofs tror jag att jag varit ganska fjossig när det gäller min son, som föddes tre månader för tidigt och därför varit grymt kontrollerad med sin mat i början.
Men när han blev äldre släppte det lite...ialla fall...

Men nu har han haft en del tänder på gång. Kräkts och bajsat löst och inte vill äta...
Dricka har jag fått i han och såna där små smootis. Alltid nått!
Men eftersom han redan från början inte är nån liten tjockis kille med veck överallt så blev dom här dagarna märkbara. Revbenen känns lite mer och han blir trött..

DÅ bli mamma orolig!
DÅ vill man ta till alla knep man kan.....sjunger , spexar, varm mat, kall mat, yohurt, gröt inte det, kex??
Man försöker intala sig att ja ja..det går snart över...inte dör han av att äta lite för lite ett par dagar..


Min älskling med yohurt runt munnen

Nu efter när det värsta är över..
Då känns det skönt när han får i sig en HEL portion OCH efterätt!
Och då känner jag igen mig..ialla mammor i hela världen tror jag...

Nöjd!, känner jag mig, ju mer han stoppar i sig..jag vet att han överlever!

Ur mamman i mig har tryggat överlevnad.


Så är det nog med min mamma oxå...fastän vi barn är vuxna..undermedvetet tycker hon att när hon bjuder på goa middagar med på tok för mycket mat och vi frossar upp alla godbitar..

Japp! Nu har hon tryggat överlevnad för sina barn ett tag till.'Så tyck inte att hon är tjatig.

Hon bara älskar er!

1 Comments:

Blogger Toss said...

presixt så e d!
kram Tossa

11:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home