fredag, oktober 27, 2006

Fasters kakor

Kakbaket fortsätter...
Denna kaka har många namn har jag funnit, "kaffegodis", "Apelsinrulle" "Taxingekaka"...
Men det här receptet har jag fått av min faster. Lite svåra att göra men såå goda,mycket söta så det räcker bara med en...kanske två!















Taxinge slottscafe kaka

Apelsinrulle

Deg:

150 smör

1 dl socker,knappt

1 äggvita

1 tsk bakpulver

3 ¾ del mjöl

Rör ihop dela i 4 delar.

Fyllning:

200 g riven mandelmassa

1 äggvita

1 msk syltade apelsinskal (fast jag tog nog 2 msk)

rivet skal av en apelsin

karamellfärg

Kavla ut (lättast att lägga degen mellan två bakplåtspapper ala evighets modell)

Tills den mäter ca 30 x 8 cm…ca ½ cm tjock.

Lägg en sträng med fyllningen och med hjälp av bakplåtspappret rullar du ihop rullen.

Grädda ca 10 min i mitten av ugnen på 175 grader (jag använde varmluft)

Låt svalna.

Blanda florsocker och karamellfärg.

Ringla på en längd i taget och ha sen på valfritt strössel (här silverkulor)

Men pecan nötter är riktigt gott





Dessa underbara servetter inhandlade jag i går

Åhlens en affärsom jag faktiskt hittar sååå mycket jag tycker om.
Kolla bara textilierna !!